dinsdag 11 februari 2014

SWEDEN - YOU WERE AMAZING



Vrijdagmorgen vertrok ik vol enthousiasme richting Zweden en na ruim zeven uur reizen met de auto, trein, vliegtuig en bus kwam ik finally aan op Stockholm centraal. De vrolijke en lieve half Amerikaans en half Zweedse Nathalie stond me op te wachten en na een dikke knuffel pakten we de metro naar het stadsgedeelte genaamd ‘Slussen’. Hier volgt mijn fotoverslag van dit Scandinavische weekend.



Het kleine - maar o zo gezellige - appartement van Olga vlakbij het Centrum zat vol met studenten uit haar klas. Ook Stina die ik al kende en Sophia kwamen die avond nog even langs om 'hej' te zeggen. Het gekke was - ik was helemaal niet moe. Dit verklaart ook dat Olga en ik samen nog Stockholm in zijn gedoken tot in de vroege uurtjes. We gingen uit in een mega grote club genaamd 'Solidaritet', het was amazing. Wát een prachtige club.


De volgende morgen - na een paar uurtjes slaap en een snel ontbijtje – ging ik op jacht naar wat leuke hebbedingetjes in de levendige winkelstraten van Stockholm. Olga was ondertussen haar huis aan het opruimen, wat er nogal ongeregeld uit zag na de Zweedse pre-party van de avond ervoor. 

Later kwam ze me halen en zijn we nog even het centrum ingegaan. In de middag pakten we de trein naar Töreboda. We haalden een heerlijke sushi-box vol lekkernijen voor onderweg. Het was namelijk een lange zit van drie uur. Maar aangezien we heel weinig hadden geslapen die nacht, kwam het stiekem best mooi uit.


De moeder van Olga, een lieve vrouw, kwam ons halen van het treinstation van Töreboda en we reden naar Hajstorp. Dit is het kleinere dorpje naast Töreboda waar de familie Lahrin woont. Toen we het erf - ja, noem het gerust een mega erf - opreden stond ik echt versteld. Wát een mega groot huis. Het leek wel een kasteel, ongelofelijk. Het was echt fantastisch om te zien hoe de Zweden op het platteland leven en wat een verschil het is met de grote stad. Hieronder zie je het enorme huis van de ouders van Olga, net Villa Kakelbont!


We kregen die zaterdagavond een echt Zweeds driegangenmenu voorgeschoteld met verrukkelijk eten. Dat kon ik best gebruiken na zo’n lange reis met de trein. Op de eerste verdieping van het prachtige huis stond een grote bank met een bioscoopscherm waar we heerlijk wegdoezelden tijdens een film.


De volgende dag reden we rond in het dorpje en maakten we een lange wandeling tussen de prachtige huizen en de natuur. Helaas was het wel wat grauw en grijs, maar in de zomer schijnt het adembenemend te zijn. In de zomermaanden komen er veel toeristen naar de dorpjes Töreboda en Hajstorp omdat het beroemde kanaal 'Göta' erdoorheen loopt. Leuk feitje is dat de architect van dit kanaal in het huis van Olga's ouders heeft gewoond.


We haalden onze spullen op en reden nog even langs de opa en oma van Olga. Daar hebben we heerlijke Zweedse wafels gegeten en gezellig met die lieve mensjes gekletst. Op de foto hieronder zie je trouwens het gastenverblijf, de schuur vol met extra meubels en hout en de wijnkelder op een rijtje. Alsof het niets is - echt bizar.


Zondagmiddag gingen we met de trein terug naar Stockholm en aten we bij Sophia en Yuri samen met Nathalie en Roberto. Yuri en Roberto zijn Italianen en de Zweedse meiden hebben deze casanova's leren kennen tijdens het animatiewerk in Italië. Zo bijzonder dat beide koppels nog steeds heel gelukkig zijn en samenwonen in Zweden.


Het was een geweldig weekend - vol met prachtige momenten en leuke activiteiten. Wat een rijkdom dat ik deze mensen ken en dat ik ze kan bezoeken. In de zomer wil ik zeker weten weer terug naar Zweden. It was awesome.


Liefs,
Amanda

4 opmerkingen:

  1. Oh wat houd ik toch van Zweden. Het is zo'n mooi land en de mentaliteit is daar zoveel chiller dan in Nederland. Hele mooie foto's heb je gemaakt. :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Zweden is echt geweldig. Wil heel snel weer een keertje terug!

      Verwijderen

Leuk dat je een berichtje achter laat. Thanks!