donderdag 30 januari 2014

SWEDEN - HERE I COME


Volgend weekend ga ik heerlijk op reis. Ik ga namelijk een vriendin opzoeken in Zweden. Op naar het het land van H&M, IKEA, knäckebröd, sneeuw, de prachtige stad Stockholm, de mooie Vikingen en natuurlijk nog veel meer. Love Sweden.

De schone Zweedse Olga heb ik ontmoet in de zomer van 2012. We werkten samen in een animatieteam op een camping aan het Gardameer in Italië en bouwden een goede band op. Ook de andere Zweedse meiden Nathalie en Sophia ga ik finally weer zien.


Anderhalf jaar geleden is Olga samen met haar vriendin Elin bij ons in Nederland op bezoek geweest en vorig jaar april ben ik ook in Zweden geweest. Met een Nederlandse vriendin uit het animatieteam zijn we naar Kopenhagen gevlogen en met de trein naar Stockholm gereisd. Toen hebben we bij Sophia gelogeerd, omdat Olga op dat moment in Amerika zat. Ik vond het super in Zweden en wilde heel graag nog een keer terugkeren. Scandinavië is nu eenmaal prachtig en de mensen daar hebben gewoon een mega goed gevoel voor mode en stijl. Awesome.

En dan is het nu eindelijk bijna zover. Als alles goed mag verlopen land ik op het vliegveld Stockholm Skavsta. Daar word ik opgehaald en we gaan samen naar Töreboda, het kleine stadje waar de ouders van Olga wonen. Omdat ik de vorige keer Stockholm heb gezien, maar niet het échte platteland van Zweden, leek het me leuk om dat dit keer wel te doen. Het beeld van Zweden - rode houten huizen, mooi interieur, alles groot en ruim - in werkelijkheid zien.

Je moet er wel iets voor over hebben - het is namelijk dik 3 uur rijden vanaf het vliegveld in Stockholm. Maar, voor de doorgewinterde Zweden is dit natuurlijk niets, zij zijn die lange afstanden wel gewend. Wat zo bizar is, Zweden heeft een oppervlakte van  450.000 km² en heeft 9.059.651 inwoners. Dit terwijl Nederland een inwonertal heeft van 16.805.037 en een oppervlakte van 37.354 km². Wauw, wát een ruimte daar. Sick.

De planning is dat we die vrijdagavond bij haar ouders overnachten en zaterdag weer naar Stockholm gaan. Deze fantastische hoofdstad ligt verspreid over 14 eilanden in het Mälarmeer. Stockholm is cool, trendy, cultureel en vol mooi design. Het is een schitterende stad, omgeven door water en vol met parken, bossen en strandjes aan het meer. In het centrum zijn veel winkels en grote warenhuizen te vinden.


Het is op dit moment koud en guur in Stockholm. Mijn warme wintervesten en berenvellen zijn gereed voor gebruik en ik ga met vijf lagen over elkaar heen in het vliegtuig zitten - mag namelijk alleen maar 10 kilo handbagage meenemen. Dat wordt nog héél spannend. Ik wil heerlijk gaan fotograferen, lekker eten, genieten van de mooie omgeving en winkelen. En natúúrlijk gaan we zaterdagavond ook weer een dansje wagen en het nachtleven van Stockholm ontdekken.

Liefs,
Amanda

5 opmerkingen:

  1. Awh wat leuk! Have fun meid! Ik mis de tijd aan het Gardameer.. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Rosario! Ik heb er ook echt zin in! Mis ook de tijden... Ook al was het keihard werken, ik zou graag even terug willen.

      Verwijderen
  2. Zweden lijkt me echt ontzettend mooi! Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf, Zweden staat ook nog op mijn to travel lijstje. Ben benieuwd naar de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achter laat. Thanks!