dinsdag 28 januari 2014

HEALTH AND FIT VOOR GROENTJES


Wie kent het niet? Je wilt eigenlijk wel iets veranderen aan je iets wat ongezonde en onsportieve levensstijl, maar je hebt absoluut geen zin om er veel moeite voor te doen en alles drastisch om te gooien.  Wat is dan een goede oplossing?

Ik leef niet ongezond, maar ik let absoluut niet op mijn eten. Eten doe ik wanneer ik trek heb - en dat is redelijk vaak. Wanneer ik 's morgens ontbijt met een halve boterham terwijl ik m'n jas aan het pakken ben en ondertussen Facebook check, heb ik na een uur alweer 'honger'.

Daarnaast sport ik niet. Door een fulltime stage is het lastig om moed te verzamelen en ik heb geen zin om 40 euro in de maand neer te tellen voor een sportschool waar ik waarschijnlijk toch amper zal komen. Zonde. Hardlopen vond ik een goede optie, totdat ik bedacht dat het - vooral nu - in Nederland erg vaak regent en dat ik een huge koukleum ben. Eigenlijk verzin ik er altijd wel smoesjes voor.

Dan nog mijn drinkgewoontes. Ik drink in alles - maar dan ook echt alles - veel suiker. Thee en koffie, het moet met suiker. Dit is natuurlijk niet echt mega goed voor je gebit, niet voor je huid en het geeft je uiteindelijk niet eens de energie die je nodig hebt.

Nu wilde ik deze drie dingen eens op een reële manier aanpakken en heb ik een paar simpele stappen genomen om wat fitter en energieker in het leven te gaan staan.


1. Vroeg in de morgen ontbijt ik niet meer met halve boterhammen en korreltjes ontbijtkoek. Sinds anderhalve week ben ik gestart met een gezond ontbijt. Soms maak ik het in de avond al klaar en zet ik het in de koelkast, maar als ik daar geen zin in heb maak ik het gewoon 's morgens. Amandelmelk, gewone melk, sojamelk, kwark of yoghurt - wat je maar wil - in combinatie met havermout, lijnzaad, chiazaadjes, afwisselend fruit en kokospoeder voor de smaak. Ik voeg ook nog wat honing toe om het geheel iets zoeter te maken. Dankzij lieve vriendin Anouk ben ik hiermee begonnen en ik wil het graag volhouden, vooral omdat het me een 'voller' gevoel geeft. Natuurlijk kun je oneindig veel ingrediënten toevoegen, maar ik houd het gewoon even bij de basis. Om het maar niet te ingewikkeld te maken.

2. Elke dag - vooral in de avond - doe ik een heavy body workout in samenwerking met de app genaamd 'Seven'. Deze app laat je goed zweten. Twaalf oefeningen die je 30 seconden achter elkaar moet uitvoeren met daartussen een rustmomentje van 10 seconden. Jumping jacks, push-ups, de bekende wall sit, crunches, squats en noem het maar op. De eerste keer ging ik aardig kapot, maar op een gegeven moment vond ik het zó leuk dat ik zelfs een matje heb gekocht bij de Action. Voor 4 euries kan ik nu ook niet meer uitglijden als ik sta te springen in m'n kamer. Fantastisch.

3. Ik ben - zo goed als - gestopt met suiker en ik drink bijna geen koffie meer. Gewoon cleane groene thee. Het schijnt goed voor je te zijn en ik vind het gewoon heerlijk. Daarnaast natuurlijk ook lekker veel water.

Verder probeer ik ook een beetje op mijn eten te letten. Maar, aangezien ik best een veelvraat ben is dat best lastig. Vooral omdat het absoluut niet nodig is om af te vallen, maar het mij alleen gaat om gewoon een beetje 'schoner' eten.

Wat doen jullie om health and fit te blijven zonder dat je al te veel moet aanpassen aan je levensstijl?

Liefs,
Amanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je een berichtje achter laat. Thanks!