woensdag 13 november 2013

STUDENTS ONLY - JORIJN

Studententijd, het is de leukste tijd van je leven! "Waar halen ze dat vandaan?", kreun ik terwijl ik om kwart voor 9 in de collegezaal zit. Je bent nog niet klaar met je schooldag of je moet thuis alweer beginnen aan je plan van aanpak. Er ligt nog een essay te wachten en er wordt aan je gevraagd of je nog even langs oma kan, want die ziet je zo weinig.

Thuis wonen geeft frustraties van beide kanten. Jij doet te weinig in het huishouden en je begrijpt niet dat pa en ma niet snappen dat je het druk hebt. Eenmaal op kamers kom je erachter dat de treinreis van een half uur misschien vervalt, maar dat dit hele andere zorgen met zich meebrengt. Alleen op je kamer zitten is niks en de klik met je huisgenoten is ook niet altijd zoals je die bij je oude vriendinnen had. Je vriendje zie je in plaats van om de dag één keer in de week en vriendschappen die ooit zo zeker leken, dreigen te vervallen in deze barre tijden.

Dan heb je nog dat college na college, de werkgroepen (met altijd die ene persoon erbij, die alles lastiger maakt), vergaderingen en tussenuren waarin je je zuur verdiende geld in de kantine verspilt aan ongezonde troep. Ook ga je vroeg in het donker weg en kom je laat in het donker pas weer thuis. Aan het einde van de week ben je gesloopt van de lessen, maar vooral van de thuisstudie (dat je  nooit was verteld). Als je de vrijdagavond overleefd hebt met je vriend of vriendin op de bank staat het weekend voor de deur. Je bedenkt een gigantische planning, waarin zoveel mogelijk sociale contacten aan bod komen. Zondagavond betekent: brak, misselijk en moe. En je vraagt jezelf af wat je nu eigenlijk hebt gedaan en wat je had moeten doen.

Eenmaal in bed gaat voor je het weet de wekker weer. Really? Maandagochtend, de bussen zijn overvol, overal haastende studenten, en we beginnen weer. Schoolweken, tentamens, af en toe vakantie. En dan bedenk je weer bij jezelf, volgend blok ga ik het anders en beter doen.

Oké. Het heeft wel wat. De sfeer in de lessen is goed. De studie interessant: het is tenslotte een gerichte keuze. Je eigen kamertje krijgt steeds meer sfeer en je waardeert je ouders des te meer. Als je knuffelend met je vriendje op je bank zit, heb je hem meer te vertellen dan ooit tevoren. De vriendschappen die blijven, worden intenser en meer waard. De colleges zijn toch wel interessant. Werkgroepen wennen. Weekenden zijn zalig: druk is fijn toch? De overvolle bussen geven reden om er bewust eentje later te nemen en de planningen en lijstjes. Come on. Dat heeft toch ook z'n charme? We all love a to do list.

Met een zucht sla ik mijn laptop dicht. College voorbij, weekend staat weer voor de deur. Laat maar komen die planning. Bijtanken voor de komende week. En stiekem, ondanks alle verschrikkingen waar ik doorheen moet, weet ik dat ik later (als ik oud en wijs ben) tegen m'n kinders zeg: "Geloof me. Je studententijd is de leukste tijd van je leven."

x Soles


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je een berichtje achter laat. Thanks!